“Een reis naar binnen om mee naar buiten te komen”
Hoogbegaafde kinderen bezitten heel wat talenten die tot ontplooiing moeten worden gebracht. Om talent optimaal te kunnen ontwikkelen, moet een kind zich als een vis in het water voelen. Pas dan kan het voluit voor zijn/haar passie of interesse gaan. Omdat de omgeving (gezin, school, naschoolse activiteiten) niet altijd voldoende afgestemd is op de noden van deze kinderen, lopen ze het risico een deuk te krijgen in hun sociaal-emotioneel welbevinden. Er zijn dus tools nodig om tot een vlotte communicatie en samenwerking met de omgeving te komen, ook al op jonge leeftijd. Door deze vaardigheden krijgt talent pas echt de kans om te groeien!
In dit traject wordt daarom specifiek aandacht besteed aan het sociaal-emotioneel welbevinden. Thema’s als samenwerken, leren communiceren maar ook filosoferen komen hierin aan bod. Kinderen krijgen op deze manier meer inzicht in eigen functioneren en leren methodieken om in contact met de omgeving te kunnen genieten van ieders talenten.
Begeleiding: Iris Dresselaerts, klinisch psychologe, gespecialiseerd in hoogbegaafdheid
Voor wie: hoogbegaafde leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar
Wanneer: 6 halve dagen + een oudersessie + een opvolggesprek enkele maanden nadien
Data: maandag 6 februari & maandag 13 februari & maandag 27 februari & maandag 13 maart(*) & maandag 20 maart & maandag 27 maart, telkens van 13:30 u. tot 16:00 u.
(*) Op maandag 13 maart worden de ouders samen met hun kinderen verwacht.
Op maandag 24 april van 13:30 u. tot 15:30 u. is er een groepssessie enkel voor de ouders waarin wordt uitgelegd wat de kinderen gedaan en geleerd hebben.