‘De Vijfde Dag’: begeleidingstraject voor jongeren uit het secundair onderwijs – Berchem (24276)

Bezig met het laden van Evenementen

‘De Vijfde Dag’: begeleidingstraject voor jongeren uit het secundair onderwijs – Berchem (24276)

‘De Vijfde Dag’ is een begeleidingstraject voor hoogbegaafde jongeren van het secundair onderwijs. Tijdens ‘De Vijfde Dag’ krijgen jongeren de kans om zichzelf verder te ontplooien en wordt er ingespeeld op de mogelijke noden en valkuilen. Vanuit hun hoogbegaafdheid ontwikkelen vele kinderen en jongeren immers barrières die hen kunnen belemmeren.

Dit traject biedt jongeren een ‘time-out’ om hun sterktes op een geheel andere manier te gebruiken en te beleven. In deze niet-schoolse context komen ze in contact met ontwikkelingsgelijken en krijgen ze de kans om te leren van elkaar.

Bij ‘De Vijfde Dag’ wordt er getracht een traject op maat te voorzien om op ieders noden in te spelen. Tijdens de voormiddag wordt er individueel aan een uitdagend project naar keuze gewerkt. In de namiddag volgt een groepsmoment waarbij er onder meer gedebatteerd, gefilosofeerd, samengewerkt en cognitief uitgedaagd wordt.

Afhankelijk van de noden van de groep kunnen volgende thema’s aan bod komen. Faalangst en overpresteren, eigen doelen leren stellen, communicatievaardigheden verfijnen, plannen en organiseren …

“Heeft mijn kind nood aan dit traject?” “Hoor ik wel bij deze groep?”

Enkele voorbeelden:

  • Sommige hoogbegaafde jongeren behalen goede resultaten op school en lijken weinig moeilijkheden te ervaren. Toch leggen ze de lat zeer hoog voor zichzelf en willen ze liefst optimaal presteren op verschillende vlakken (hobby’s, school). Ze maken liever geen fouten, gaan overpresteren en vertonen kenmerken van faalangst. Daarnaast passen ze zich geregeld aan naar de normen van anderen waardoor hun eigen identiteitsontwikkeling in het gedrang kan komen.
  • Andere jongeren zijn schoolmoe en lijken niet de nodige motivatie te vinden om zich in te zetten voor hun schoolwerk. Ze hebben geregeld conflicten met leerkrachten en ook thuis zet deze strijd zich vaak verder. Ze zijn meester in het onderhandelen, maar hun manier van communiceren wordt niet altijd geapprecieerd.
  • Een grote groep jongeren voelt zich geregeld anders en lijkt aansluiting met leeftijdsgenoten te missen. Daarnaast kunnen veel jongeren een sleur ervaren bij de dagelijkse routines op school en bij naschoolse activiteiten. Hun gedrevenheid en creativiteit kunnen helaas niet altijd ingezet worden binnen deze systemen.

Terugkoppeling: Na afloop van het traject is er een individueel terugkoppelmoment voorzien voor de ouders. Dit zal online plaatsvinden (via Teams) en duurt een half uur. U krijgt hiervoor naar het einde toe een uitnodiging toegestuurd.

Begeleiding: Lien Minne, klinisch orthopedagoge gespecialiseerd in hoogbegaafdheid, & Iris Dresselaerts, klinisch psychologe gespecialiseerd in hoogbegaafdheid.

Voor wie: leerlingen van het secundair onderwijs

Wanneer: 6 hele dagen, normaal telkens op vrijdag

Data: vrijdag 28 januari & vrijdag 11 februari & vrijdag 18 februari & vrijdag 25 februari & vrijdag 11 maart & vrijdag 18 maart, telkens van 10:00 u. tot 16:00 u.

De prijs is inclusief terugkoppelmoment voor de ouders. Het traject is strikt beperkt tot 10 deelnemers.

Annuleringsvoorwaarden: bij annulering tot 2 weken voor aanvang van de cursus rekenen wij 30 % annuleringsvergoeding. Bij annulering in de laatste 2 weken wordt het volledige cursusgeld aangerekend. Indien nodig behouden wij het recht om de cursus te verplaatsen. We behouden het recht om uw kind de toegang tot het traject te ontzeggen wanneer zijn/haar gedrag de draagkracht van de groep overschrijdt.
januari 28 2022

Details

Eerste sessie: 28 januari 2022 @ 10:00
Laatste sessie: 18 maart 2022 @ 16:00
Prijs: €855

Waar

Exentra Mindlab – Berchem

Grote Steenweg 34
Berchem, 2600 Belgium

+ Google Maps

Data

  • vrijdag 28 januari
  • vrijdag 11 februari
  • vrijdag 18 februari
  • vrijdag 25 februari
  • vrijdag 11 maart
  • vrijdag 18 maart
  •  

Voor hoogbegaafde jongeren van het secundair onderwijs.

0