Programma Inspiratiedag 22 november
9:00 u. Ontvangst met koffie en thee
9:30 u. Leer leerlingen hun potentieel te benutten!
Tijdens deze lezing duidt Tessa Kieboom op het belang van mentale sterkte bij het benutten van potentieel. Ze geeft daarbij inzicht in de valkuilen (embodio’s) die dat met zich mee kan brengen.
10.15 u. Executieve functies trainen in de klas
Een deel van de embodio’s zijn te verbinden aan de executieve functies. Het kunnen trainen van de executieve functies loopt op met de ontwikkeling van de hersenen, Hoe zit dit precies? En heeft intelligentie hier ook invloed? Welke? Vervolgens laat Monique Fischer zien hoe EF getraind kunnen worden bij sterke kinderen in de klas, welke uitdagingen kunnen zich voordoen voor jou als leerkracht?
11:00 u. Pauze koffie en thee
11:15 u. Ludieke activiteit
12:30 u. Lunch
13:30 u. Keuze sessies/ workshops (zie hieronder)
15:00 u. Gezamenlijke afronding
15:30 u. Naar huis of luid met ons het weekend in met een hapje en een drankje.
17:00 u. Deuren sluiten
Bij aanmelden ontvangen we graag jouw eerste en tweede keus voor de workshops. We maken zo goed mogelijk een indeling die past bij je eerste keus, lukt dat niet dan kijken we dat in elk geval de verschillende deelnemers van de scholen goed worden verdeeld.
We houden de prijs laag, maar de kosten moeten wel gedekt worden, daarom vragen we een kleine bijdrage. Deelname kost € 40 per persoon.
Sessie 1
Een schooleigen visie ontwikkelen als kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen
Door Rebekka Buyse, van de Klimtoren in Jabbeke
VBS De Klimtoren uit Jabbeke was een van de eerste scholen die de opleiding bij Exentra heeft gevolgd. Na de afronding zijn ze niet stil blijven staan. Na de opleiding wisten steeds meer sterke kinderen de school te vinden en ontstond er nood aan verdere visieontwikkeling. Het team verdiept zich reeds enkele jaren in deze visieontwikkeling en praktijkafstemming. Deze sessie neemt je mee in de het tot stand komen van een visie waar de inzichten van de opleiding overeind blijven, met alle ups en downs en toont je hoe de leraar het curriculum, het lesaanbod, de zelfstandigheid en de effectiviteit van het leren van deze bijzondere doelgroep aanpakt en hiermee tegelijkertijd het brede zorgaanbod voor ALLE kinderen versterkt.
Wil je vooraf vragen doorgeven aan Rebekka? Graag! Dan kan ze ervoor zorgen dat die in elk geval beantwoord worden.
Maximaal 30 deelnemers
Sessie 2
Ontwerpen van uitdagende lessen in de basisschool
Begeleid door Christien van Cauwenberghe en Anouk Rosier, Mariaschool Tervuren
Voor de kleuters op de Mariaschool is het goed toeven. Christien heeft al de nodige ervaring opgedaan in het bereiken van de sterke kleuters. Zij zal de werking van hun school toelichten, en ook haar middelen en ervaringen met jullie delen. De begeleiding van sterke leerlingen trekt Anouk door in de lagere school via de ‘ontdekkingsreizigers’. Anouk heeft alle jaren, elke Exentra-sessie persoonlijk bijgewoond. Haar ervaring in de praktijk met de uitgewerkt projecten zal zeker helpen om nieuwe inspiratie op te doen. Ze zal jullie eerst meenemen in haar huidige werking, en de afgelegde weg. Daarna krijgen jullie ook de kans om zelf een eigen project te maken en materialen te snuffelen. Want als er één wens is die uit de opleiding steeds naar voren komt, is het ‘of er nog eens samen ontworpen mag worden?’. Voilà, hier is je kans. Neem ook zeker jouw zelfontworpen werk mee om te laten beschouwen door collega’s van andere scholen. Laten we elkaar inspireren!
Maximaal 30 deelnemers
Sessie 3
Ouders tot partner maken! Hoe doe je dat?
Door: Monique Fischer, trainer Exentra scholen
Vaak komt het in de opleiding terug, en soms vonden we de tijd om er een beetje op in te gaan. Nu nemen we de tijd om het concept ‘samen met ouders’ scherp te krijgen. We proberen in verschillende schoenen te gaan staan en gaan op zoek naar de wens en de grens. Waarom wil je wel in gesprek en waar stopt het? Willen we dat ouders thuis ook iets doen? Wat dan? Wat niet. Mag een kind iets meenemen van huis naar school? Wat als de ouders de wiskundeboeken van de oudere broer (van middelbaar) meegeven? Hoe bespreek je de koers die je gaat varen en hoe bewaak je de tijd. Ook bij ouders van sterke kinderen is het vaak nodig om de embodio’s te herkennen en er proactief mee om te gaan.
Casuïstiek is welkom!
Maximaal 30 deelnemers
Sessie 4
Nog in te vullen.
Maximaal 25 deelnemers