Latijn en Grieks op school: van stress naar succes
Ben je dit schooljaar gestart met Latijn of Grieks op school maar loopt het niet zo vlot als gehoopt? Dan is dit traject beslist iets voor jou, want met ondersteuning op maat kan je er vast toch nog een succes van maken!
Sterke leerlingen worden vaak door hun leerkrachten en ouders aangemoedigd om Latijn te gaan studeren. “Dat is een goede uitdaging”, “ze zullen er leren studeren” zo wordt er gezegd of gedacht. Bovendien zijn de jongeren vaak ook zelf geprikkeld door die bijzondere cultuur met haar indrukwekkende archeologische vondsten en prachtige mythologische verhalen.
Maar wanneer deze jongeren dan effectief in de studierichting zitten, volgt vaak een confrontatie met een aantal stevige uitdagingen: in de loop van een trimester bouwt zich een grote hoeveelheid te leren woordenschat op, er moeten rijtjes uit het hoofd geleerd worden, het taalsysteem pik je niet zomaar op tijdens de les… Omdat sterke leerlingen de lagere school vaak vlotjes hebben doorlopen zonder veel te moeten studeren, hebben ze weinig ervaring met het investeren van tijd en energie in leren. Ze hebben ook vaak onvoldoende studievaardigheden ontwikkeld om de grote gehelen te verwerken die bij Latijn komen kijken.
Zo kan het dus gebeuren dat er bij een herhalingstoets of examen plots een onoverkomelijke berg leerstof opdoemt en dat de resultaten tegenvallen… De motivatie keldert en uit die mond die eerst zo enthousiast was, klinkt plots iets als “Latijn is niets voor mij” of “het is een dode taal”. Dat is een heel begrijpelijke reactie, maar het is belangrijk dat je er als ouder of leerkracht niet zomaar in mee gaat. De sterke leerling vindt het misschien gewoon erg onaangenaam dat hij of zij voor het eerst geconfronteerd wordt met dingen die niet vanzelf lukken. Drie typische valkuilen of embodio’s komen hierbij samen: iets bereiken kost tijd, de lege toolbox (onvoldoende ontwikkelde studievaardigheden) en het moeizaam verlaten van de comfortzone.
Ons nieuwe traject “Latijn en Grieks op school: van stress naar succes” speelt precies in op deze situatie en wil de jongeren versterken op de punten waarmee ze het nog moeilijk hebben. In dit traject trainen we een aantal specifieke vaardigheden die van pas komen bij het studeren van Latijn (en heel wat andere vakken), en zetten we in op de ontwikkeling van een growth mindset (“het is normaal dat iets niet van de eerste keer lukt, door te oefenen kan ik er beter in worden”).
Concreet bestaat dit traject uit drie sessies van een halve dag. De eerste twee sessies vinden plaats in januari en bieden (1) concreet houvast om Latijn op een slimme manier aan te pakken, en (2) handige hulpmiddelen om je eigen motivatie en doorzettingsvermogen te versterken. De derde sessie vindt plaats na de paasvakantie. Daarin onderzoeken we het effect van de eerste twee sessies en bereiden we de laatste rechte lijn naar het eindexamen voor.
Dit traject richt zich in de eerste plaats tot leerlingen van de eerste graad van het secundair onderwijs, maar ook leerlingen die in de tweede of derde graad tegen gelijkaardige moeilijkheden aanlopen, zijn welkom.
Voel je meer voor individuele ondersteuning op maat? Neem dan zeker contact op met Exentra voor meer informatie.
Begeleiding:
Ludwig Peeters
Ludwig Peeters is een ervaren leerkracht Latijn en Grieks. Hij doet niets liever dan jongeren warm maken voor de taal, verhalen en cultuur van de Romeinen en de Grieken. Het delen van de verwondering houdt zijn passie fris. Hij is ook studiecoach bij Exentra.
Voor wie: sterke en hoogbegaafde jongeren van eerste of tweede middelbaar, maar ook voor leerlingen die in de tweede of derde graad tegen gelijkaardige moeilijkheden aanlopen
Wanneer: 3 halve dagen
Data: maandag 20 januari & maandag 27 januari, telkens van 10u00 tot 12u30, + een terugkomdag na de paasvakantie (moment nog te bepalen in overleg)