Exentra-pakket voor kleuters
In elk kleuterklasje zitten er wel een paar kinderen die duidelijk wat voor zijn op hun leeftijdgenootjes. Statistisch gezien is de kans groot dat daar ook een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong bij zit. Bij kleuters wordt nog niet van hoogbegaafdheid gesproken, maar van kleuters met een ontwikkleingsvoorsprong. In de eerste plaats is het niet goed te snel zijn in labelen en in de tweede plaats is het mogelijk – hoewel niet waarschijnlijk – dat de voorsprong zich niet continueert en dus tijdelijk is.
Het is wenselijk dat kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong aangepaste taken en begeleiding krijgen. Elk kind functioneert immers goed als het dingen kan doen waar het zich voor interesseert en die aangepast zijn aan zijn niveau. Een kind dat een beetje achter is op zijn leeftijd heeft het dikwijls moeilijk om goed te functioneren tussen zijn leeftijdgenootjes. Op school moet het dingen doen waar het nog niet rijp voor is en die voor hem of haar veel te moeilijk zijn. Voor een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong is het net zo. Op school moet het dingen doen die voor hem of haar veel te gemakkelijk zijn en hem of haar dikwijls ook niet interesseren. De uitleg en de antwoorden die het kind krijgt op vragen begrijpt het dikwijls niet, omdat ze niet op zijn begripsniveau worden gegeven en daardoor vooral verwarrend overkomen.
De essentie van de Exentra-pakketten is dat we kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong niet willen afzonderen in afzonderlijke klassen of in een volledige separate werking. De pakketten zijn daarom zo ontworpen dat de kleuters, in de kleuterklas vaak zelfs nietsvermoedend, binnen de klas aangepaste uitdagingen en opdrachten krijgen.
Drie pijlers:
Het begeleidingspakket steunt, net zoals alle Exentra-scholenpakketten op 3 pijlers:
· Opleiding van de kleuteronderwijzers
· Leren werken met aangepast lesmateriaal
· Een Exentra-adviesfunctie
Hoe instappen?
Ook uw school kan een Exentra-school worden. Hoe dit kan, leest u op de pagina ‘Hoe kan mijn school een Exentra-school worden?’