Voor jongeren

Hoe kunnen we te werk gaan?

Hoogbegaafde jongeren worden geconfronteerd met eigen uitdagingen die niet te vergelijken zijn met uitdagingen waar kinderen en volwassenen in het algemeen soms mee worstelen. Deze zeer eigen uitdagingen vragen een eigen gespecialiseerde aanpak.

Een school met een aangepast begeleidingsprogramma voor hoogbegaafde leerlingen kan meestal zelf inspelen op de noden van haar hoogbegaafde leerlingen.

Zit je op een school waar nog geen aangepaste begeleiding aanwezig is en waar de school ook niet snel overtuigd kan worden om hiermee te starten?

Dan is er wellicht nood aan extra uitdagingen en een begeleider die jou kan helpen omgaan met alle aspecten van hoogbegaafdheid.

Meer en meer scholen bieden een aangepaste begeleiding aan voor leerlingen met een leervoorsprong. Differentiatie naar boven heet dat in het onderwijsjargon.

In de opleiding tot Exentra-school begeleidt en adviseert Exentra scholen die een degelijke aanpak en begeleiding van sterke en hoogbegaafde leerlingen willen doorvoeren doorheen hun ganse school.

Meer informatie over de Exentra-opleiding voor scholen vind je hier.

Hoogbegaafdheid bij jongeren

Als we met onze organisatie één ding hebben geleerd in de vele jaren dat we ons verdiepen in hoogbegaafdheid, dan is het wel dat een preventieve aanpak om eventuele problemen te vermijden altijd beter is dan een curatieve aanpak als de problemen zich eenmaal hebben aangediend. Met andere woorden: voorkomen is beter dan genezen. Maar deze uitdrukking mag dan al bekend klinken, als het om hoogbegaafdheid gaat, vallen de woorden nogal eens in dovemansoren. Veel ouders van jonge hoogbegaafde kinderen vinden dat je ‘geen problemen moeten zoeken waar er geen zijn’. Hun kinderen halen schitterende punten op school, ofwel zonder dat ze een klap uitvoeren, ofwel omdat ze als het ware overpresteren waarbij ze zichzelf geen moment rust gunnen en overdreven bekommerd zijn om hun resultaten. Ouders en leerkrachten zien hier vaak geen graten in en beschouwen deze kinderen als gemakkelijke leerlingen, al zijn er, voor wie beter kijkt, soms best wel signalen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Vaak merken we dat deze kinderen zo heel sterk worden bevestigd in hun neiging om erg hoge verwachtingen te hebben van zichzelf waardoor ze bijna altijd een vorm van faalangst ontwikkelen die pas tot uiting komt als hun leven ietsje complexer wordt (bv. als ze naar de middelbare school gaan, als de trainer in de sportclub hen graag naar een niveau hoger wil coachen, als het eerste Bach-concertje eraan zit te komen,…). Pas als kinderen of jongeren een beetje verlamd dreigen te geraken, vanwege veel te langdurige verveling (“Nu zit ik op de middelbare school en het is nog steeds even saai!”), vanwege hun faalangst (“Dit kan ik niet dus dit doe ik niet!”) of vanwege de druk die ze ervaren vanuit hum omgeving (“Je was altijd zo goed in wiskunde, jij kunt dit echt wel!”), krijgen ouders in de gaten dat er misschien toch wel iets meer aan de hand is. Natuurlijk is de situatie dan verre van hopeloos.

We hebben in de loop der jaren een goede curatieve aanpak ontwikkeld die kinderen en jongeren over bepaalde drempels die werden opgetrokken kunnen heen helpen. Jammer genoeg vraagt dit meestal veel tijd, en om te slagen hebben deze kinderen veel vertrouwen en veel krediet nodig vanwege hun ouders en vanwege hun leerkrachten.

Juist daarom zetten wij graag heel hoog in op de preventieve aanpak, die is in se immers veel gemakkelijker! Als je weet dat je te maken hebt met een hoogbegaafd kind, kun je er als ouder of als leerkracht van bij het begin voor zorgen dat je kind leert werken (net zoals alle andere kinderen ‘moeten’ werken om iets onder de knie te krijgen) en dat je kind leert dat de wereld niet vergaat als het fouten maakt (net zoals alle andere kinderen die regelmatig fouten maken dat leren) waardoor je blokkades en faalangst op de langere termijn voorkomt. Het vraagt van scholen een bijzondere maar zeker geen onmogelijke inzet. Niet voor niets tekenen steeds meer scholen in voor onze opleidingen waarmee ze uiteindelijk het Exentralabel kunnen verkrijgen (wat erop wijst dat ze een gedegen aanpak hebben voor hoogbegaafde leerlingen). Voor ouders organiseren wij sinds enkele jaren met veel succes oudercursussen. Op een heel interactieve manier coachen wij groepjes ouders op zo’n manier dat ze de ideale coach worden voor hun kind, wat veel ruzies en discussies thuis, en overmatige stress of demotivatie op school of in het latere leven voorkomt. Als ouders op basis van de nieuw verworven kennis een paar dingen anders aanpakken, ervaren ze meer dan eens een positieve wending thuis en op school, en lijkt het erop dat hun kind eigenlijk veel gelukkiger kind is, zelfs als er voorheen geen echt grote problemen waren. En daar worden wij op onze beurt natuurlijk ook gelukkig van.

Waarom behalen zo veel hoogbegaafden geen diploma?

Nieuwsberichten