Hebben hoogbegaafde kinderen altijd 10 op 10?

Ook al zijn ze verstandig, ze halen niet altijd 10 op 10.  In het lager onderwijs wordt de leerstof veel herhaald.  Hoogbegaafde kinderen hebben snel het gevoel dat ze het al kennen.  Ze vervelen zich, raken verstrooid en luisteren niet meer.  Ze maken fouten uit desinteresse.

Een getuigenis: In het eerste leerjaar was het voor de leerkracht nog zoeken hoe ze met Saar moest omgaan. Al snel bleek dat herhaling niet de juiste piste was. De kindjes kregen kaartjes met een som op de ene zijde en de oplossing op de andere. De mama herhaalde en oefende dit elke dag samen met Saar.  Een echte nachtmerrie: ze werd onhandelbaar.  Na verloop van tijd maakte ze ook veel fouten. Ze wist perfect de oplossing maar haar aandacht was gewoon weg. Saar wil ook niet perse de beste zijn in alles. Ze heeft de neiging om haar niveau aan te passen aan de andere leerlingen.Voor ze naar school ging kon ze al heel goed praten. Tijdens de kleuterklas begon Saar plots een baytaaltje te brabbelen. Bij Arthur (5 jaar) het broertje van Saar is het net omgekeerd.  Hij legt de lat ontzettend hoog maar kampt daardoor met faalangst. De eerste keer dat hij op een fietsje kroop is hij meteen gevallen. Hij heeft het jaren niet meer willen doen. Pas na lang observeren voelde hij zich zeker genoeg om het opnieuw te proberen. Dat was vorige maand en hij is meteen 5 km met ons mee gefietst.