Hebben hoogbegaafde kinderen hulp nodig?

De meeste leerkrachten stoppen van nature uit veel meer energie in zwakke leerlingen, wat uiteraard absoluut noodzakelijk is.  Vaak gaan ze er van uit dat hoogbegaafde kinderen er zelf wel geraken.  Maar niets is minder waar want deze leerlingen hebben net bijkomende uitdaging en begeleiding nodig.  Als ze deze niet krijgen wordt hun honger om te leren niet gevoed en worden ze ziek van het dieet dat ermee gepaard gaat.

Hoogbegaafdheid kan je zien als een denktalent en net zoals een muzikaal getalenteerd kind een muziekleraar nodig heeft, en een kind dat goed kan tennissen of voetballen een goede coach behoeft, zo heeft ook een hoogbegaafd kind een goede leraar nodig. 

Een getuigenis: In de kleuterklas was Jef ronduit ongelukkig.  Hij kwam vaak wenend thuis van school, dat had alles te maken met het onbegrip van de leerkracht.  Die had totaal geen aandacht voor zijn voorsprong.  Toen de mama voorzichtig opperde dat Jef zich toch misschien wel verveelde en bijkomende uitdaging nodig had, stootte ze echter op een muur.  Misschien leerde hij daarom zelf lezen in de derde kleuterklas.  Om toch een uitdaging te hebben.  Dat gebeurde zonder dat de ouders het wisten.  Plots las hij luidop het woord slaapwandelen in een tijdschrift.  In het eerste leerjaar veranderde Jef van school.  Een Exentraschool waar ze wel aandacht hebben voor zijn voorsprong.  In de klas krijgt hij differentiatie naar boven en enkele uren per week zit hij in een kangoeroeklasje samen met ontwikkelingsgelijken.  Daar kunnen ze rustig werken aan leerinhouden die verder gaan dan de gewone leerstof.  Sindsdien is Jef helemaal opengebloeid.